• +421 905 899 426
  • Táto e-mailová adresa je chránená pred spamovacími robotmi. Na jej zobrazenie potrebujete mať nainštalovaný JavaScript.
  • Pondelok - Piatok 8:00 - 16:30

Ako zvládnuť stres 1 časť

Stresu sa nedá vyhnúť. Je normálnou súčasťou života a tejto doby. Stres pozorujeme takmer všade, doma a tiež takmer v každom povolaní. Áno, teda aj v tom našom a každá/ý o tom vieme svoje. Stretávame osobitých ľudí, ocitáme sa v nových prostrediach, neznámych okolnostiach... Napríklad pri práci opatrovateľky. Mnohý z nás sme v práci či prácou stresované a zároveň sa cítime bezmocne s tým čokoľvek urobiť. Často sami seba presvedčujeme o tom, že stres k práci patrí a že by sme sa s ním mali vyrovnať. Niektorý z nás majú obavy, že svoju prácu stratia pokiaľ sa posťažujú alebo sa pokúsia niečo zmeniť. Takto s tým bojujú zatiaľ čo trpí ich rodinný život. Avšak existujú možnosti, ako stres zvládnuť a so stresom sa dá úspešne bojovať. V prvej časti tohto článku sa sústredíme na definíciu stresu, jeho príčin a dôsledku.

Ako zvládnuť stres časť 1

Čo teda ten stres je?

Stresová reakcia je teda fyziologickou odpoveďou nášho tela na zvýšené fyzické, emocionálne alebo intelektuálne požiadavky. Tento stav je podobný túrovaniu motora naprázdno, ktorý nás len neefektívne oberá o našu energiu.

Podľa štatistík určitá dávka stresu je potrebná pre optimálne žitie a rozumná miera stresu dokonca posilňuje našu odolnosť. Stres sa stane problémom vtedy, keď sme dlhodobo vystavení tlakom, ktoré sú vyššie než naša odolnosť a už ho nemôžeme vo svojom živote zvládať, alebo už ako dôsledok poškodzuje naše zdravie. Je tiež dôležité si uvedomiť, že ak sa priráta pôsobenie jednotlivých „stresorov“, niekedy môžu rozhodnúť i maličkosti. Teda pokiaľ sa nahrnie naraz niekoľko udalostí, ktoré za normálnych okolností zvládate s úsmevom, môže pretiecť posledná kvapka....

Podľa odborníkov 70-90 % návštev u všeobecného lekára je následkom stresu, ktorý tiež podľa štatistík postihuje častejšie ženy. Aj keď stres vzniká v hlave, ovplyvňuje zdravie celého tela. Dokáže totiž narušiť jeho vnútorný systém a zvýšiť riziko vzniku infarktu takmer o sedemdesiat percent.

Aby ste aj Vy neboli obeťou stresu, môžete pre seba urobiť mnoho vecí. Na internete sa preklikáte množstvom užitočných rád, v ktorých sme našli pre Vás veľa spoločných, len trochu inak pomenovaných menovateľov. Tie sme pre Vás nazbierali a zhrnuli do niekoľkých bodov. Chceme Vás tiež upozorniť, že sú to len síce len všeobecné, ale zato veľmi účinné a osvedčené techniky na prevenciu a liečbu stresu. Keďže je každý/á z nás individuálny/a a špecifický/á, musíme si preto nájsť tú svoju presnú cestu a techniku na zvládnutie už rozbehnutého stresu.


Pár užitočných rád k prevencii

  • Ako Prvý krok ktorý môžete urobiť je identifikovať čo Vám prináša stres. Môžu to byť naše myšlienky, pocity, správanie. Potrebné je pozrieť sa preto na zdroje stresu v nás: naše návyky, postoje, výhovorky. Je nás stres dočasný alebo trvá stále? Sú za náš stres zodpovední iní či vonkajšie udalosti? Ideálne je prestať sa chovať ako bezmocná obeť a začať robiť niečo pozitívneho. Veľký význam je jeho predvídanie, napríklad náročné situácie, o ktorých vieme, že môžu nastať, nás obvykle toľko nebudú zaťažovať. Ak dávame prednosť svojím obavám či strachom, tie potom naberajú na sile a môžu nás stresovať rovnako ako skutočné udalosti.

  • Druhý krok je identifikovať nevhodné spôsoby, ako sa snažíme zvládať stres a ktoré fungujú iba „dočasne“: fajčenie, vyšší príjem alkoholu, prejedanie sa/nedostatočný príjem jedla, dlhé vysedávanie pred TV alebo počítačom, oddelenosť od priateľov, rodiny, činností; užívanie liekov, príliš dlhé spávanie; odkladanie vecí na neskôr; vyplnenie úplne každej minúty dňa nepodstatnými aktivitami...

  • Tretím krokom je naučenie sa niektorým stratégiám ako pracovať so stresom: naučiť sa vhodnejším a zdravším spôsobom zvládania stresu: ak naše spôsoby zvládania stresu nie sú efektívne, je čas na zmenu. Môžeme zmeniť situáciu alebo našu reakciu.

Ak nás stres dobehne

Bolo by nerealistické predpokladať, že sa nám podarí stres z nášho života úplne odstrániť. Preto je dôležité sa z týchto situácii poučiť. Každú stresovú udalosť môžeme pre seba vyhodnotiť ako spätnú väzbu a vziať si z nej poučenie. Skúste sa zamyslieť, čo k danej situácii viedlo, či existoval spôsob, ako sa stresovej situácii vyhnúť, čo sme sa zo situácie naučili a čo by sme nabudúce urobili inak.

Obecne sa odporúča:

  • Vyhnúť sa zbytočnému stresu. Naučte sa hovoriť „nie“ (poznať svoje limity a dať ich najavo); vyhnite sa ľuďom, ktorí vás stresujú (znížiť čas sa s nimi, ukončiť vzťah); prevezmite kontrolu nad svojim okolím (ak vás správy dráždia - vypnite TV...); vyhnite sa pre vás „horúcim“ témam (politika, práca).

  • Zmeniť situáciu. Ak sa nedá situácii vyhnúť, skúste ju zmeniť: vyjadrite svoje pocity namiesto ich držania/natlakovania v sebe; buďte ochotní ku kompromisom; buďte viac asertívni; lepšie si manažujte svoj čas.

  • Adaptovať sa na situáciu: preformulujte si problém (nájdite na negatívnom niečo pozitívne); pozrite sa na veci z väčšej perspektívy (ako vážny je problém, na ako dlho- nedá sa energia z obáv či problému využiť inak?); prispôsobte si svoje štandardy a ideály na prijateľnú úroveň (nebyť otrokom perfekcionizmu- skôr pracovať čo najlepšie, nie však úplne dokonale); sústreďte sa na pozitíva vo vašom živote, ak vás veci dávajú „dole“.

  • Prijať skutočnosti, ktoré nemôžeme zmeniť: niektoré veci sa zmeniť nedajú a nedá sa na ne ani pripraviť. Nepokúšajte sa kontrolovať nekontrolovateľné. Pozrite sa znova na pozitíva: „Čo ma nezabije, to ma posilní“.

  • Nájsť si čas na zábavu a relaxáciu: obmedzte stres podporou a naplnením seba. Nájdite si čas na relaxáciu v dennom programe. Nájdite si niečo, čomu sa budete venovať a čo vás osobne teší na každý deň.

  • Osvojiť si zdravý životný štýl: zvýšite tým svoju odolnosť voči stresu.

Techniky ako zvládať stres:

Nasledujúcim krokom je vytvorenie si zásoby rôznych techník ako zvládať stres. Techník je veľa, my si predložíme iba niektoré, ktoré môžeme mať po ruke a sú efektívne:

 

  • Zoberte si prestávku: prechádzka, pobyt v prírode, stretnutie s priateľmi, práca v záhrade, kúpeľ, šálka čaju či kávy, domáci maznáčik, dobrá kniha, komédia, počúvanie hudby, „ľahnutie si“, meditovanie, masáž. Je to ako krok vzad od problémov: pomáha to vyčistiť hlavu.

  • Jedzte dobre vyváženú stravu: nevynechávajte jedlo počas dňa. Snažte sa jesť zdravšie jedlá a znížte príjem alkoholu a kávy: tieto dva „života budiče“ zhoršujú úzkosť a môžu spúšťať paradoxne ešte vyššiu nervozitu alebo paniku.

  • Dostatok spánku: ak sme v strese, naše telo potrebuje osobitne dostatok spánku a odpočinok.

  • Denné cvičenie: má dva ciele – pre pocit pohody a udržanie zdravia.

  • Hlboké dýchanie: vdychujte a vydychujte pomaly.

  • Počítajte pomaly do desať: opakujte a ak treba počítajte do 20- ukľudní vás to.

  • Urobte veci čo najlepšie: nie perfektne – to nie je možné, ale buďte na seba hrdí, ak sa k tomu priblížite.

  • • Udržujte si humor: s humorom zvládnete „dlhšiu cestu“

  • • Udržiavajte si pozitívny postoj: pokúste sa vymeniť negatívne myšlienky za pozitívne.

  • • hovorte s niekým: ak sa cítite , že je toho veľa, povedzte to priateľom, rodine, terapeutovi – dajte im vedieť, že potrebujete ich podporu a akú – pomôžte si. Naučte sa odpúšťať.

Používame cookies, aby sme pre Vás mohli zlepšit naše služby

Chcem vedieť viac

Rozumiem!

Kontakt

Najnovšie ponuky práce

Chcete dostávať pracovné ponuky ako aj ďalší zaujímavý obsah na Vašu emailovú adresu?

Invalid Input
© 2020 Alses s.r.o.
facebook_page_plugin